08 lis
U organizaciji Općine Žepče i Katoličkog školskog centra „Don Bosco“ održan je dvodnevni ciklus edukacija na temu „Vršnjačko nasilje: kako ga prepoznati i kako postupiti“.
Edukacije je vodila prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, klinička psihologinja, integrativni psihoterapeut za djecu, adolescente i odrasle, stalna sudska vještakinja za zlostavljanu i traumatiziranu djecu. Prva edukacija održala se u utorak, 3. listopada, i bila je namijenjena svim prosvjetnim djelatnicima na razini Općine Žepče. Na samom početku programa moderatorica Ivana Spajić pozdravila je 450 sudionika i ukratko predstavila život i rad prof. dr. sc. Buljan Flander, a potom se svim prisutnima obratio i načelnik općine gospodin Mato Zovko. U svom obraćanju istaknuo je, između ostalog, važnost uloge odgoja i obrazovanja, koju prosvjetni djelatnici obavljaju. U nastavku je uslijedilo izlaganje prof. dr.sc. Buljan Flander na temu vršnjačkog nasilja s posebnim naglaskom na nasilje preko interneta. Osvrćući se na prisutnost tehnologije u odrastanju djece, profesorica je pokazala podatke iz osobnog istraživanja koje je provedeno na djeci vrtićkog uzrasta i prema kojem značajan broj djece toga uzrasta ima vlastiti mobitel te istaknula kako postoje brojni rizici kojima su izloženi. U nastavku je kroz podatke različitih istraživanja pokazala poražavajuće podatke o vremenu koje djeca i mladi provode pred „ekranima“ i objasnila kako nasilan sadržaj kojem su izloženi potiče razvoj agresivnog ponašanja. Objasnila je kako je nasilje preko interneta u određenom smislu i rizičnije od nasilja uživo jer smo na društvenim mrežama stalno izloženi velikom broju ljudi, a počinitelj je nepoznat. Prema podatcima istraživanja suicidalnost nakon cyberbullyinga dvaput je veća nego kod nasilja uživo. U nastavku izlaganja posebno se osvrnula na sexting (slanje, primanje ili prosljeđivanje seksualno eksplicitnih poruka, fotografija ili videa) i sextortion (oblik ucjene preko interneta vezan najčešće uz prosljeđivanje ili objavljivanje seksualno eksplicitnih fotografija i uključuje neki oblik prijetnje). U razdoblju od 2015. do 2022. postotak mladih koju su sudjelovali u nekom obliku sextinga povećao se s 40 % na 74 %. Objašnjavajući razliku između odgovornosti i krivnje, profesorica je pozvala djelatnike da djeci jasno objasne razliku između žrtve i onoga koji čini nasilje te ih pozvala da u svakodnevnom radu djeci i mladima pomažu u razvijanju kritičkog mišljenja. Nakon svih prikazanih podataka i primjera iz osobnog terapijskog iskustva s mladima profesorica je pozvala na edukacije usmjerene na adolescente, roditelje i sve institucije koje rade s djecom. Na koncu predavanja bila je prilika za raspravu kroz koju su sudionici postavljali pitanja te davali svoje osvrte i komentare.
U srijedu, 4. listopada, održan je niz radionica za različite grupe. U prijepodnevnom dijelu programa održane su dvije interaktivne edukacije za srednjoškolce o vršnjačkom nasilju u školskom okruženju. Prva edukacija bila je prilagođena prvim i drugim razredima srednje škole, a druga trećim i četvrtim razredima s posebnim naglaskom na nasilje u internet okruženju, kako se nositi s njime i kako postupati u određenim situacijama. U poslijepodnevnom dijelu održana je edukacija za aktiv pedagoga i psihologa na razini Općine. Tijekom ove radionice iznesena su osobna iskustva tijekom godina rada u školama, poteškoće i izazovi s kojima se djelatnici susreću, te su pruženi određeni savjeti kako zaštititi i pomoći djeci koja su bila izložena nekom obliku nasilja.
Ciklus dvodnevnih edukacija završen je posebnim predavanjem za roditelje.
Internet okruženje nosi brojne izazove i postaje prostor u kojem su granice nepoznate, a podatci neizbrisivi. Kako bismo pravovremeno odgovorili na te izazove i zaštitili djecu i mlade, želimo kroz osnaživanje vještina medijske pismenosti te različite edukacije biti spremni za izazove koje je donijelo digitalno okruženje.
Napominjemo kako su edukacije potaknute istraživanjem koje je objavljeno u veljači 2023. godine pod naslovom Raširenost i odrednice sekstinga među srednjoškolcima i studentima iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske[1] čiji su podatci zabrinjavajući.
Fotografije možete pogledati na poveznicama:
Ciklus dvodnevnih edukacija o vršnjačkom nasilju | Dio 1.
Ciklus dvodnevnih edukacija o vršnjačkom nasilju | Dio 2.
Ciklus dvodnevnih edukacija o vršnjačkom nasilju | Dio 3.
Ciklus dvodnevnih edukacija o vršnjačkom nasilju | Dio 4.